Hydraulicy zazwyczaj mają pełne ręce roboty dlatego też jest to popularny zawód. Po to, by go wykonywać, należy jednak zdobyć nie lada wiedzę, a później doświadczenie. Do diagnostyki służą specjalistyczne urządzenia, jak kamery inspekcyjne. Jednak szczególną odpowiedzialność za pracę ponosi pogotowie kanalizacyjne. Wszelkiego typu wycieki, szczególnie nieczystości, zawsze są uciążliwe i nieprzyjemne, dlatego też niezwykle ważna jest szybkość działania, a gwarantuje ją jedynie wysoka wiedza i doświadczenie hydraulików.
Jakie wykształcenie musi mieć hydraulik?
Modne ostatnimi czasy przekwalifikowywanie się na hydraulika rodzi pewne niebezpieczeństwo dla Klientów. Wiele osób, które nie mają żyłki do tego typu pracy oraz brakuje im wiedzy, po ukończeniu krótkich kursów świadczy usługi na rynku, niestety często zakończone wzywaniem kolejnej ekipy. Wykształcenie hydraulika jest więc ważne i planując rozwój biznesu świadczącego usługi hydrauliczne, w tym pogotowia kanalizacyjnego, zdecydowanie albo trzeba być dobrym fachowcem w tej materii, albo chociaż poważnie podchodzić do kwestii zawodowych i dążyć do zatrudnienia najwyższej klasy fachowców.
Natomiast istnieją w tym zakresie cztery poziomy wykształcenia:
- uprawnienia zdobyte po kursach – zazwyczaj krótkich, które po otrzymaniu zaświadczenia uprawniają do napraw, lecz zdobyta wiedza wymaga często długiej praktyki pod okiem doświadczonego hydraulika,
- wykształcenie zawodowe – trzyletni okres nauki daje rękojmię właściwego wykonywania usług hydraulicznych tym bardziej, że w edukację wpleciona jest praktyczna nauka zawodu,
- wykształcenie techniczne hydrauliczne – można powiedzieć, że po technikum absolwent staje się w swoim fachu specjalistą i nie tylko potrafi wszystko naprawić, lecz również stworzyć każdą instalację od podstaw, zawsze utrzymując najwyższe standardy pracy,
- studia wyższe – zwykle inżynieryjne, występujące w kilku subspecjalizacjach, a są to m.in.: hydraulika z hydrologią, budownictwo wodne z hydrauliką, hydraulika siłowa i inne.
Oczywiście ukończenie studiów nie rzutuje na świadczenie najwyższej klasy usług hydraulicznych. Inżynierowie zazwyczaj się nimi nie zajmują – ewentualnie prowadzą takie firmy. Specjalistami, którzy najlepiej naprawiają instalacje wodne i mają w tym największe doświadczenie są absolwenci zawodówek i techników, na co dzień praktykujący w zawodzie.
Jak zadbać o rozwój firmy hydraulicznej?
Najczęściej prowadzone firmy hydrauliczne to przedsiębiorstwa jednoosobowe. Taka formuła sprawdzi się jednak wyłącznie w małych miastach – o ile rozwój firmy nie jest ambicją właściciela. W przeciwnym wypadku doradza się prowadzenie firmy hydraulicznej przez co najmniej dwie osoby. Z pewnością jedna osoba musi kontaktować się z klientami, warto więc prowadzić biuro z siedzibą. W przypadku chęci świadczenia usług kompleksowych, najlepiej podzielić się zadaniami, np. na nagłe – związane z prowadzeniem pogotowia hydraulicznego czy kanalizacyjnego, oraz umawiane na termin, we wszystkich innych pracach, w których czas nie jest naglący, jak: instalacja CO, wymiana rur, instalacja kanalizacji czy sieci wodnej przy domu. Podsumowując – zespół i właściwy podział zadań to podstawa dobrze działającej firmy. Należy pamiętać, że świadczenie usług pogotowia kanalizacyjnego wymaga gotowości ekipy 24 godziny na dobę. Czasem wyklucza to możliwość podejmowania innych zleceń – dlatego najlepiej dysponować w firmie dwiema ekipami.
Jak reklamować usługi pogotowia kanalizacyjnego? – przykład ze Szczecina
Przy powyższym ważna jest jednak również reklama. Największe znaczenie ma tzw. „poczta pantoflowa” – znajomi przekazujący informacje o zaufanym hydrauliku stanowią najbardziej zaufane źródło. Jednak polegając tylko na tego typu przekazie informacji, hydraulik może zostać bez pracy – nie sposób liczyć na to, że nawet w małej społeczności osiedlowej awarie będą występowały z taką frekwencją, iż będzie on miał pełne ręce roboty. Reklama ma więc szczególne znaczenie dla tych specjalistów, dla których usługi hydrauliczne są jedynym źródłem dochodu.
Oczywiście należy w tym celu wykorzystać Internet (najlepiej prowadzić własną stronę), ale również inne lokalne media. W reklamie pogotowia wodno-kanalizacyjnego ważne jest wypracowanie określonej linii działań, która będzie dominująca, np. szybkości realizowania zleceń. Postawiliśmy niegdyś w Szczecinie właśnie na nią i po czasie okazała się skuteczna. Później pozostaje już tylko zrealizować deklaracje zamieszczone w reklamie i przedsiębiorca będzie mógł obserwować efekt na kształt perpetuum mobile – pamięć o dobrze wykonanych usługach nie zniknie nawet po wielu latach. Jest to zatem również czas na budowanie swojej marki.